Fix

Op hakken lopen - zo pak je dat aan

6/02/2019 door Esmée - Van Arendonk
Op hakken lopen - zo pak je dat aan
Voor sommige mensen is op hakken lopen een hel. Dat snappen we, want naast dat het niet makkelijk is (lees: je evenwicht is totaal verstoord), kan het ook nog eens pijnlijk zijn. Maaaarrrr… Op hakken lopen kun je leren! Misschien niet in twee weken, maar gun jezelf wat tijd en je zult zien dat het je een stuk makkelijker af gaat. Om de weg ernaartoe wat prettiger te maken, geven we je hieronder een aantal tips om op hoge hakken te leren lopen. En als het je dan lukt is dat een mooi moment om jezelf te trakteren op een nieuw paar hoge hakken. Je moet tenslotte wel blijven oefenen om je zorgvuldig aangeleerde skills te behouden.

Om te beginnen zijn er natuurlijk verschillende soorten hakken. De een steviger en comfortabeler dan de ander. Voor het ‘gemak’ nemen we de stilettohak – een hele dunne en hoge hak – als ons uiteindelijke doel. Dit is dan ook de ‘moeilijkste’ hak om op te lopen. Bredere en lagere hakken lopen over het algemeen lekkerder, maar ook die zijn (nog) niet voor iedereen weggelegd.

Hoe je leert om op hakken te lopen, of ze nu hoog, laag, breed of smal zijn, lees je hier!

Een goed begin is het halve werk

Om een vliegende start te maken, zijn er een aantal dingen waar je op voorhand al rekening mee kunt houden als je op hakken wilt leren lopen. Zo geven enkellaarsjes van nature meer steun aan je voeten dan sandaaltjes en pumps. Om te oefenen is een dichte schoen dus het beste.

Uiteraard moeten de schoenen ook niet te groot, te klein, te breed of te smal zijn. Eigenlijk geldt dit voor álle schoenen, maar met pumps of andere schoenen met hakken merk je het direct als ze niet goed passen. Een schoen die niet past geeft minder steun en zorgt voor een verhoogde druk, wat voor extra pijn zorgt.

Ook de neus van de schoen kan voor problemen zorgen. Schoenen met een hele puntige neus drukken je tenen naar elkaar toe, wat erg vervelend kan zijn. Doe jezelf dus een plezier en waag je pas aan puntneuzen als je de rest onder controle hebt.

Begin laag

De #1 tip als je op hakken wilt leren lopen: begin met een lage hak en bouw het langzaam op. Helemaal als je normaal alleen maar sneakers en andere platte schoenen draagt. Start met een lage en brede blokhak die veel steun geeft of ga voor een schoen met een hele lage sleehak. Je kunt ook kiezen voor een lage smalle hak, zoals een kitten heel of queenie hakje. Ondanks dat dit hakje ook laag is, zal het toch wat onstabieler aanvoelen dat een blokhak. Je kunt dit dus ook proberen nádat je goed op een lage blokhak kunt lopen.

Zodra dit goed voelt kun je stapje verder gaan en kiezen voor een iets hogere of juist iets smallere hak. Hoe hoger en hoe smaller de hak, hoe minder stabiel je erop loopt en staat.

Een tip die we misschien niet hoeven te geven, omdat het natuurlijk harstikke logisch is: ga niet direct kilometers lopen op hakken. Begin rustig en start met het dragen van hakken naar je werk (tenminste, als je een kantoorbaan hebt of een baan waarbij je het grootste gedeelte van de dag zit), naar een etentje of tijdens het stofzuigen. Zo belast je je voeten het minst, maar kun je toch wennen aan de hakken.

Oefen op een stabiele ondergrond

Een stabiele ondergrond is een must als je op hakken wilt leren lopen. Je hakken zijn namelijk al onstabiel, dus gun jezelf dat beetje stabiliteit. We snappen dat zodra je buiten komt de ondergrond niet altijd even gelijk is (denk aan kinderkoppen, kiezels en zand), maar het is dubbel struggelen als je én niet goed op hakken kunt lopen én op een ongelijke ondergrond loopt. Train binnenshuis (waar de ondergrond eigenlijk altijd vrij stabiel is), bijvoorbeeld tijdens het stofzuigen.

Ga wat meer de hoogte in

Gaat het lopen op lage hakjes je goed af? Probeer dan eens een hoge sleehak. Deze hak is hoog, maar geeft meer stabiliteit dan een blokhak of naaldhak omdat de volledige zool de grond raakt. Als dit goed gaat kun je gaan voor een schoen met een plateauzool en een blokhak. Door de plateauzool lijken de schoenen erg hoog, maar het verschil tussen je hiel en voorvoet is niet zo groot. En dat zorgt weer voor stabiliteit en comfort.

The real-deal

De smalle kitten heels, blokhakken, plateauzolen en sleehakken zijn na flink oefenen helemaal aan jou besteed! Nu is het tijd voor het echte werk en kun je all-out gaan. Hou het voor de zekerheid nog even bij een stevige hoge blokhak, maar daarna kun je gaan voor een paar stiletto’s of killer heels.

Verlicht pijnpunten

Bij opkomende pijn is het verstandig direct een (blaren)pleister op de plek des onheils te plakken. Dit verlicht de druk en een flinke blaar kan op deze manier voorkomen worden. Helaas werkt een blarenpleister niet tegen pijn onder je hielen en bij de bal van je voeten. Het is echt alleen voor knellende en wrijvende plekken of plekken waar bandjes lopen, zoals bijvoorbeeld je hielen en wreef.

Tóch is er iets wat helpt tegen pijn onder de bal van je voet, en wel iets héél simpels. Tape je derde en vierde teen (vanaf je grote teen gezien) aan elkaar. Hier zit namelijk een zenuw die voor pijn op deze plek zorgt. Door je tenen aan elkaar te tapen wordt deze zenuw ontlast en heb je aanzienlijk minder pijn. Wij stonden ook versteld van deze simpele hack en hebben het gelijk geprobeerd. De uitkomst: het werkt!

Zorg voor een extra comfortabel voetbed met een extra zooltje. Zo’n extra zooltje zorgt er ook nog eens voor dat je voeten meer grip hebben en minder snel uit de schoenen glippen (wat bij pumps nog wel eens wil gebeuren). Ook als de schoenen na verloop van tijd iets zijn uitgelopen is een inlegzooltje ideaal. En vind je het even niks, dan haal je hem er gewoon weer uit! Altijd handig dus om te hebben, zo’n inlegzooltje.

Blijf jezelf

Hoe hard je ook oefent, het wil gewoon niet lukken. Je blijft maar struikelen en wiebelen op die hoge hakken. Doe het dan ook gewoon lekker niet! Een lagere hak waar je goed op kunt lopen staat tien keer mooier dan een hoge hak waar je niet op kunt lopen. Kies dus een hak die bij je past en waar je je goed bij voelt. Dan straal je dat direct uit!

Heb je het lopen op hoge hakken onder de knie, maar ben je toch bang dat je pijnlijke voeten krijgt halverwege de dag? Neem dan een paar platte schoenen mee. Zo kun hierop overschakelen als je voeten pijn beginnen te doen.

Durf je het aan op hoge hakken? Wij zetten hieronder een paar prachtexemplaren op een rijtje waardoor jij je on top of the world zult voelen! 

Evaluna nudekleurige pumps met hoge hak Di Lauro grijs suède enkellaarsje met bandjes en hoge hak Julie Dee zwarte lange laarzen met hoge blokha Paul Green grijze pumps met panterprint
Miss Behave cognackleurige suède enkellaarsjes met slangenprint blokhak Bronx zwart/witte cowboy inspired boots met hoge blokhak Maripé donkerblauwe soklaarsjes met glitters en naaldhak Toral leopard print booties met hoge hak
Ook een blog in samenwerking met Van Arendonk? Leuk! Stuur een mailtje naar [email protected]
Altijd op de hoogte blijven van de nieuwste collecties en trends? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Andere blogs:Suède schoenen schoonmaken - HOW TO, Schoenen inlopen doe je zo, Tips om piepende schoenen te verhelpen
Verschillende soorten leer voor schoenen

Verschillende soorten leer voor schoenen

12/06/2019 door Esmée - Van Arendonk
Hoe draag je enkellaarsjes in de zomer?

Hoe draag je enkellaarsjes in de zomer?

28/05/2019 door Esmée - Van Arendonk
Top